Die forehand kunnen we op een bepaald niveau allemaal wel prachtig slaan, nu nog ..

Zib / sportcoaching gaat onder andere over het uitvinden welke keuzes bij jou passen en ze durven maken. Jonge talenten willen graag doorbreken.
De weg die voor een tactisch / technisch coach voor de hand lijkt te liggen hoeft niet persé te passen bij de speler of speelster die nog aan het opgroeien is. Net als pubers en jonge volwassenen die zich van hun opvoeders willen losmaken, hebben tennistalenten soms moeite om de weg van de coach op te volgen en zeker als deze niet van hem of haar is. De voor de coach uitdagende technische en tactische doelen, die in een training goed werken, kunnen ineens blokkeren onder stress. Het gaat hier dus kennelijk om iets anders. Wat maakt dat iemand verkrampt, zich niet goed genoeg voelt of misschien niet succesvol mag zijn? Ik zie vaak dat een coach zijn eigen verlangens en tekortkomingen van vroeger onbewust projecteert. Ook ik heb mijn tekortkomingen en mijn frustraties gekend onder stress op de baan. Deze zijn van mij. Het is nu belangrijk om objectief en met vertrouwen te kijken naar mijn coachee/sporter.
Die forehand kunnen we op een bepaald nivo allemaal wel prachtig slaan, maar nu nog onder druk , op dát moment en bij die tegenstander!
Er hoeft niet zoveel bij , er kan wel wat af.
#minderdikketips #meervertrouwen #meerbetrokken #zijninbeweging #zib

Gremlins en Judges take a seat at the back please

#zijninbeweging #coaching #innercritics #gremlins #judges #VoiceDialogue

We kennen ze allemaal wel deze stemmetjes die ons beoordelen en veroordelen.
Negeren van deze trollen helpt ons niet, ze zijn te sterk. Misschien zijn ze ergens goed voor geweest en hebben ze ons vroeger geholpen, nu zijn ze vaak ‘over the top’.
Zo heb ik zelf ook een stem die steeds opkomt en roept ‘Hindernissen zijn er om genomen te worden’ en elke keer wanneer ik iets lastigs doe drijft deze mij tot het uiterste.
Ik heb er heel wat moeten nemen, ook diegenen die toentertijd veel te groot voor mij waren.
Tegenwoordig hoor ik deze stem nog steeds, nu kan ik er anders naar kijken en verzoek ik hem om achter in de bus te gaan zitten. Het gaat in overleg en we zijn bondgenoten.
Toch blijft hij me altijd waarschuwen en als ik eerlijk ben heeft hij mij vroeger ook wat gebracht, want mede daardoor ben ik waar ik nu ben.

Je kunt je voorstellen dat er ook nog vele andere claimende stemmen zijn zoals bijvoorbeeld; Je bent niet goed genoeg , slim of belangrijk genoeg , schiet op …etc etc.
Het kan verhelderend zijn om eens uit te vinden waar ze vandaan komen , dan kun je de persoon in kwestie zelf verzoeken om achter in de bus plaats te nemen.
Voordat je het weet heb je een mix van trollen, opvoeders en judges achterin zitten.
De bus is een metafoor en het werkt goed , ik bestuur de bus en hebt de regie en ik maak een bondgenoot van mijn stoorzenders achterin.

Ik werk graag met deze methode ( de methode van Hal en Sidra Stone , Voice Dialogue , treat it as an ally ).
Het wordt een stuk rustiger wanneer je deze trollen niet meer hoeft aan te vechten, zowel als topsporter als in het dagelijkse leven waar je een voordracht wilt houden.
Zijn in beweging / doen zonder gedoe 😉

Fijne dag ,
Carla

Zijn in Beweging

EEN SOEPELE GEEST IN EEN SOEPEL LICHAAM

Een soepele geest in een soepel lichaam verkleint de kans op blessures!

Fysieke belasting maar zeker ook onze psychologische componenten spelen een belangrijke rol bij het herstel en het ontstaan van blessures.
Naast mijn eigen ervaring op blessure gebied , blijkt ook uit de literatuur hoe de volgende factoren de kans op blessures beïnvloeden.

-Persoonlijkheidskenmerken
-Stress uit het dagelijks leven
-Stress factoren uit het verleden
-De manier waarop we met stress omgaan
-Eet en slaapgewoonten

Om het herstel te bevorderen is het belangrijk dat we inzichtelijk krijgen hoe we in elkaar steken. Wanneer we bijvoorbeeld tè perfectionistisch zijn , woede onderdrukken of moeite hebben met het stellen van grenzen, loopt de spierspanning op en worden we kwetsbaarder voor blessures.

Bij sporters met blessures neem ik alle hier bovengenoemde factoren mee en werk ik op verschillende niveaus.
In de praktijk zie ik een helder verband tussen hoe we omgaan met stress in het dagelijks leven en met stress tijdens de wedstrijd. Wanneer onze persoonlijke reactie/gedrag voor teveel stress zorgt, nestelt dit zich uiteindelijk in een fysiek zwakke plek bij de speler.
De sporter gaat pas ontspannen spelen wanneer werkelijk wordt ingezien hoe hij of zij aanstuurt op deze stress, pas dan ontstaan er andere keuze mogelijkheden.
Begrip en inzicht in deze patronen zorgen niet alleen voor een beter herstel, de kans op nieuwe blessures neemt ook af.
Nu blijft alle tijd over om te focussen op dat wat echt belangrijk is binnen de wedstrijd.

*Anderson M.B, Williams J.M. A model of stress and athletic injury. Journal of Sport & Exercise Psychology 1988; 10: 294-306.

Carla Knötschke,
Life Coach, Mental Coach

PRESTEREN IS EEN PROCES

Presteren is een proces.
Ineens is het daar en ze weet het, ze zegt: “ik ben er klaar voor”.
Ik kijk naar mijn coachee, ze straalt. Ze zegt het niet alleen maar je kunt het ook aan alles zien.
Het is mooi om te zien dat het proces wat ze is aangegaan nu zorgt voor stevigheid, vertrouwen en kracht.
We hebben uitdagende doelen gesteld, want die zijn nodig, zonder deze uitdagingen komen er namelijk geen beren op het pad.
En dié willen we juist nu tegenkomen tijdens dit proces, ze zijn essentieel om straks goed te kunnen presteren en zo hoeven we niet verrast te worden tijdens ‘ deze belangrijke wedstrijd’.

Kortom we ontmoeten de beren buiten de comfortzone. Soms is het lastig, ze verschijnen in alle soorten en maten en net als we ze gaan herkennen verkleden ze zich en staan ze weer op het punt om ons op belangrijke momenten te verrassen. Maar we hebben ze gezien en ontmoet, we weten ook inmiddels op welke lichamelijke signalen we moeten letten om ze op tijd te herkennen .
Dit is tevens het moment dat alles op zijn plek valt, de talenten lijken nu vrij beschikbaar en het genieten kan beginnen💥.

IT’S TIME TO DO IT
Ik kijk er met bewondering naar en heb alle vertrouwen… you go girl!

Wat als ik er nog niet hoef te zijn , zorgt de ontspanning er dan niet voor dat ik er al ben😃

Wat als we het idee van hoe het zou moeten zijn kunnen laten varen?  Zouden we er dan niet al zijn?

Het leven is soms een struggle , dat klopt , maar zonder downs geen ups.
Doen wat je leuk vindt is essentieel om vrolijk te bewegen en betrokken te zijn met wat je doet. En ja soms zijn er dingen die moeten gebeuren, maar vaak leggen we ons ook dingen op waarvan we niet eens weten waar ze vandaan komen.

Slow down! Wat als ik er nog niet hoef te zijn ? Zorgt de ontspanning er dan niet voor dat ik er al ben. 😉
ZIB /Vrolijk onderweg ..mindset is everything👊🏻

Tornado

Wat staat ze mooi en makkelijk te tennissen, geen vuiltje aan de lucht. De overwinning lijkt binnen hand bereik. En dan plotseling gebeurt het.
Haar blik is anders, de focus is weg. Er is geen ontkomen meer aan.
Ineens bevindt ze zich midden in een wervelstorm.
Ze is boos en ze kijkt net zo verrast als haar omstanders.
Even later gaat de tegenstander met de zichtbaar mindere technische en tactische vaardigheden er zomaar met de winst vandoor.
‘This is the story of my life ,ik voelde het niet aankomen’ vertelt ze me achteraf.
Het doet pijn om jezelf regelmatig zo onder ogen te komen en je wedstrijd te verliezen.
ZIJN in beweging haalt ‘ the story of your life” naar boven en laat zien hoe een verliezend script kan worden omgezet naar een winners script! Het leert je in te grijpen bij de kleinste fysieke veranderingen en pakt zo de opkomende wind aan voordat je in een tornado terecht komt.
ZIJN in Beweging leert je bewust te worden van je fysieke signalen.
Leren voelen waar er een verandering optreedt door bijvoorbeeld te letten op je ademhaling of te signaleren wanneer je sneller en onrustiger gaat handelen tussen de punten door, zijn belangrijk om niet verrast te worden door een tornado :).
ZIJN in Beweging
Carla

Good observers make great dancers

#topsport #zijninbeweging # excelleren #Zib

Good observers make great dansers.
We willen allemaal graag iets doen waar we goed in zijn maar soms worden we daarin gestoord door gedachten en emoties.
Om het leven simpel , leuk en uitdagend te maken, is het fijn om te kunnen anticiperen op dit soort ‘gedoe’.

Dat klinkt eenvoudig maar toch zijn we er soms ver vanaf geraakt. We zijn ons niet (meer) bewust van waarom we dingen zo doen.
Ineens koersen we op iets af wat pas zichtbaar wordt als we er al helemaal in verzeild zijn geraakt.
Hoe kunnen we dit onzichtbare eerder zichtbaar maken?
Allereerst is het goed om ons bewust te worden dat er zoiets bestaat als een onzichtbare onderstroom, een zuigkracht die ervoor zorgt dat we zomaar afkoersen op iets anders dan we eigenlijk vooraf hadden bedacht.
A good observer makes a great danser💃🏽
ZIJN in Beweging gaat onder andere over het leren omgaan met de tegenslagen en de onderstroom en dit begint bij het observeren van je eigen denken,voelen en doen.
Daarnaast gaat ZiB ook over topsport en excelleren. We willen allemaal graag iets doen wat we leuk vinden en waar we goed in zijn . Iets goed kunnen en iets heel leuk vinden zijn belangrijke ingrediënten om te excelleren.
Mijn leven is een stuk rustiger en uitdagender geworden sinds ik echt weet wat ik wil en wat ik niet meer wil.

Mijn zoektocht gaat nog steeds door en ik kom elke keer weer nieuwe dingen tegen waarbij ik beter leer omgaan met mijn onderstroom.
Observeren waar je uitglijdt en grenzen stellen zijn belangrijke voorwaarden om vrolijk te leven met zo min mogelijk gedoe.
Great dancers …
ZiB laat zien waar het om draait.

Stretching limits

Wat mij opvalt is het moeiteloze spontane gevoel wanneer ik in flow ben. De staat van deze innerlijke helderheid heeft een duidelijk doel, mijn skills zijn bovengemiddeld en ik  kan de uitdaging aan. Er is geen druk, ik weet op elk moment precies wat ik moet doen. Als tennisspeler ben ik alert en lichtvoetig. Ik ben gelukkig. De grote vraag is hoe kom ik in deze staat? Lees verder

Versnelde achterzwaai

Het glas valt, ik schrik en plotseling is alles stil. Verlamd staar ik naar de grond. Het duurt even voordat ik in beweging kom. Dan pak ik met mijn blote handen de scherven. Ik voel en zie ik mijn handen in een soort vertraging en haarscherp. Ineens is er geen gehaaste toestand meer. Geen trein die ik hoef te halen. Ik ben tot stilstand gekomen door het rinkelen van de scherven.

Lees verder

Mistmakers in de sport

Vanaf de derde verdieping heb ik een schitterend uitzicht over zee. Haarscherp danst een vlieger voor mij in de leegte. Mijn ogen bewegen mee met deze dans. In het pure waarnemen ervaar ik een enorm gevoel van vrijheid.  Wat maakt dat ik het vandaag zo helder zie? Even laat ik de vraag bestaan en realiseer me dat mijn gedachten het gretig overnemen. Vragen poppen op en antwoorden dienen zich aan.
Lees verder

Gebruik je herinnering ten goede maar laat de herinnering jou niet gebruiken

Wedstrijd spelers lopen vaak tegen hetzelfde aan. De één heeft veel last van wind, de baan of het lawaai, weer een ander geeft zijn voorsprong steeds uit handen en een volgende verliest het gevecht met zichzelf. Het zijn steeds ‘dezelfde verhalen’ die bij een bepaalde speler passen.

Lees verder

Get rid of the box

Out of the box

Ik merk dat ik heel enthousiast word als het gaat om out of the box denken.
Er ontstaat ruimte voor een totaal andere oplossing. Wanneer en voor wie is het interessant? Bij het out of de box denken worden we vaak uitgenodigd om op een andere manier of niveau na te denken. Je ziet dat het al op allerlei vlakken wordt gedaan, niet alleen in het zaken leven of in de muziek maar ook bijvoorbeeld om duurzaamheid te combineren met industrieel ontwerpen. Er zijn voorbeelden waarbij creatief denken zorgt voor meer verbinding en voor enthousiasme. Lees verder

Nieuwsgierig zijn zorgt voor ontwikkeling…

NIEUWSGIERIGHEID ZORGT VOOR ONTWIKKELING. Vroeger in mijn eigen wedstrijden ‘moest’ er veel en te vaak was ik verkrampt aan het spelen. Vaak had ik het gevoel dat ik niet kon laten zien wat ik in huis had. Dit frustreerde. In mijn tijd gingen trainingen hoofdzakelijk over techniek, tactiek en conditie. Zelfs in mijn opleiding als tennistrainer was er minimaal aandacht voor het mentale stuk. Dit intrigeerde, en zo ben ik verder gaan zoeken.

Zonder verder te kijken en zonder ons te verwonderen staan we eigenlijk stil. Wanneer we denken dat we alles al weten, luisteren we niet en sluiten we ons af voor nieuwe mogelijkheden.
Nieuwsgierig zijn in sport, muziek of naar je medemens is dus heel goed voor je ontwikkeling. Lees verder

Wat ben jij aan het doen?

Wat ben ik eigenlijk aan het doen?
Ik denk na over een video filmpje van Jeff Foster. Wat is mij hiervan bijgebleven? Iedereen is zoekende, en waar is iedereen naar opzoek? Is het spirituele zoeken ook een verslaving, net zoals verslaafd zijn aan je partner, alcohol of aan je werk? Het lijkt of wij allemaal op zoek zijn naar iets om iets anders uit de weg te gaan, in een andere state of mind te komen of om juist helemaal niet in de mind te komen. Op een andere tijdlijn lees ik iets over effortless coachen, dit is coachen om te komen vanuit overleven naar moeiteloos leven. Ook hier lijkt de omschrijving op het zoeken naar een uitweg. Is het de bedoeling dat wij moeiteloos leven?

Lees verder